Sir William Van Horne : Personal business letterbooks

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Notice bibliographique du document

Créateur
Van Horne, William Cornelius, 1843-1915. Sir,
Titre
Sir William Van Horne : Personal business letterbooks
Sir William Van Horne: Registres de copies de lettres d'affaires personnelles
Identificateur
MIKAN: 117878
Reels/Bobines: H-2968 to H-2971
Archival Reference/Référence Archivistique: MG 29 A 60, R7719-3-3-E
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Sujet
Papers
Transportation
Business and commerce
Papiers
Transport
Affaires et commerce
Document original
Library and Archives Canada / Bibliothèque et Archives Canada
Notes
1893/1915
Langue
anglais
Description
Sir William Cornelius Van Horne (1843 - 1915) succeeded Lord Mount Stephen as President of the Canadian Pacific Railway (CPR) in 1888. He was responsible for launching the sea transport division of that railway and launched a regular luxury liner service between Vancouver and Hong Kong in 1891. He presided over the expansion of the railway into the luxury hotel business and helped design the Château Frontenac in Quebec City and Chateau Lake Louise in Alberta. He served as a governor of McGill University from 1895 to 1915. He was a prominent member of the Whitney syndicate that created the Cuba Railroad Company, incorporated at Trenton, New Jersey, in 1900. Although in North America Van Horne was most devoted to the CPR, he participated and invested in a host of other enterprises. Some companies, notably Canadian Salt, Laurentide Paper, Dominion Iron and Steel, Dominion Steel, North West Land, Equitable Life Assurance, Royal Trust, and a number of western flour-milling and elevator companies, became quite profitable. Throughout his career, Van Horne was a director of at least 40 companies and he invested in many more, making him a tremendously wealthy man. He built the Van Horne Mansion in Montreal and a large summer estate which he named "Covenhoven" on Minister's Island, adjacent to CPR's resort town of St. Andrews, New Brunswick. “Covenhoven"was designated a National Historic Site of Canada in 1996. A school in Vancouver is named after him, and streets are named in his honour in several Canadian cities including Montreal, Toronto, Winnipeg, Sudbury and Brandon.
This collection consists of 22 letterbooks containing copies of Sir William Van Horne's outgoing private business correspondence. There are references to all of his private business dealings including: The Canadian Salt Company, the Canadian Sardine Company, The Cuba Company, the Dominion Iron and Steel Company, the Grand Falls Company, the Guatemala Railway Company, the Laurentide Company, the Robin Hood Powder Company, and the Winnipeg Electric Railway Company. The letterbooks also contain Van Horne's correspondence with prominent political and public figures of the day. Included as well are references to "Covenhoven"; his model farm at East Selkirk, Manitoba; and his Montreal mansion. Except for the first letterbook dated 1893 to 1896, all of these volumes contain a contemporary index.
Sir William Cornelius Van Horne (1843-1915) a, en 1888, succédé au baron Mount Stephen à la présidence du chemin de fer du Canadien Pacifique (CP). Responsable de la mise sur pied d’une division de transport maritime liée à cette ligne ferroviaire, il lança en 1891 un service de luxueux paquebots reliant Vancouver et Hong Kong. Il dirigea l’expansion ferroviaire tout en se lançant dans l’industrie hôtelière de luxe et participa à l’élaboration des plans du Château Frontenac à Québec et du Chateau Lake Louise en Alberta. Entre 1895 et 1915, il a servi à titre de gouverneur de l’Université McGill. Il fut l’un des principaux membres du Whitney Syndicate qui fut responsable de la création de la Cuba Railway Company, constituée juridiquement en 1900, à Trenton, New Jersey. Bien que, en Amérique du Nord, Van Horn se soit consacré avant tout à la Compagnie de chemin de fer du CP, il participa à une foule d’autres sociétés et y investit. Certaines, dont la Canadian Salt Company, la Laurentide Paper, la Dominion Iron and Steel, la Dominion Steel, la North West Land, l’Equitable Life Assurance, la Royal Trust, ainsi que plusieurs minoteries et compagnies d’élévateurs à grain de l’Ouest, sont devenues assez rentables. Au fil des ans, Van Horne siégea au conseil d’administration d’au moins une quarantaine de compagnies et a investi dans beaucoup d’autres. Il devint ainsi un homme exceptionnellement riche. Il se fit construire une somptueuse résidence sur la rue Sherbrooke à Montréal et une vaste résidence d’été qu’il nomma Covenhoven située dans l’île Ministers, Nouveau-Brunswick, tout près de la station balnéaire de St. Andrews appartenant au CP. « Covenhoven » fut désigné lieu historique national du Canada en 1996. Une école à Vancouver, et des rues dans plusieurs villes canadiennes, dont Montréal, Toronto, Winnipeg, Sudbury et Brandon, portent aujourd’hui son nom.
Cette collection comprend 22 registres de copies de lettres d’affaires personnelles expédiées par sir William Van Horne. On y trouve des références à toutes ses relations d’affaires privées dont celles qui traitent de la Canadian Salt Company, la Canadian Sardine Company, la Cuba Company, la Dominion Iron and Steel Company, la Grand Falls Company, la Guatemala Railway Company, la Laurentide Company, la Robin Hood Powder Company, et la Winnipeg Electric Railway Company. Ces registres contiennent aussi de la correspondance de Van Horne avec des personnalités de la vie politique et publique de l’époque. On y trouve encore des références à « Covenhoven », à sa ferme modèle située à East Selkirk, Manitoba, et à son manoir de Montréal. À l’exception du premier registre de copies de lettres couvrant la période 1893 à 1896, tous ces volumes contiennent un index contemporain.
URL
https://heritage.canadiana.ca/view/oocihm.lac_mikan_117878