Subscribe to Héritage

Canada West : Provincial Secretary, numbered correspondence files, 1844 to 1867

Available reels: 207

Document Record
Title Canada West : Provincial Secretary, numbered correspondence files, 1844 to 1867
Canada-Ouest : Dossiers de correspondance numérotés du secrétaire provincial, 1844 à 1867
Identifier lac_mikan_125581
RG 5 C1
Government
Correspondence
Document source Library and Archives Canada / Bibliothèque et Archives Canada
Language eng
Description At the union of Upper and Lower Canada in 1841, the division of responsibilities between the offices of Civil Secretary and of the Provincial Secretary and registrar was clarified. Where the Civil Secretary had been the principal channel of communication for the government before the union, the Provincial Secretary's office became the focus after 1841. This evolution in the bureaucracy paralleled and reflected the development of responsible government in the political arena. While the office of the Civil Secretary to the Governor was unified in 1841, that of the Provincial Secretary and Registrar continued a separation based on geography. The old territory of Lower Canada was now termed Canada East and the old Upper Canada was called Canada West. Parallel record-keeping systems were established by the Provincial Secretaries, using a numbered file registry system.
This collection consists of documents received by the Provincial Secretary for Canada West between 1841 and 1867, together with some files of 1821 to 1841 brought forward for reference. As noted above, these documents were entered into a numbered registry system. The numeric sequence was begun anew each year. Even when the documents have not survived within this series, the corresponding registers where details were recorded about each file offer a wealth of information not merely about a specific question, but also about government operations generally, and the essential clues for tracing documents referred to other offices.
Registers and indexes are available on reels C-10801 to C-10809. The numbered correspondence files are available on microfilm as follows: for the years 1821 to 1844, reels C-13550 to C-13573 and C-15723 to C-15757; for the years 1844 to 1867, reels H-2350 to H-2517. Reports and accounts are available on reels H-2517 and H-2518. Contents of the collection alternate between English and French.
Lors de l'union du Haut et du Bas-Canada en 1841, le partage des responsabilités entre le secrétaire civil et le secrétaire et registraire de la province a été clairement établi. Jusqu'à l'union, c'est le secrétaire civile qui constituait le principal agent de liaison du gouvernement. À partir de 1841, c'est le bureau du secrétaire provincial qui occupait dorénavant un rôle de premier plan. Cette évolution au sein de la bureaucratie allait de pair et reflétait le développement du gouvernement responsable dans l'arène politique. Bien que le bureau du secrétaire civil du gouverneur ait été intégré en 1841, celui du secrétaire et registraire provincial conserva un rôle distinct basé sur la géographie. L'ancien territoire du Bas-Canada était appelé Canada-Est et celui du Haut-Canada était appelé Canada-Ouest. Des systèmes parallèles de tenue de registres furent établis par les secrétaires provinciaux qui adoptèrent un système de numérotation pour l'enregistrement des dossiers.
Cette collection comprend les documents reçus au bureau du secrétaire provincial de Canada-Ouest entre 1841 et 1867, ainsi que quelques dossiers de référence datant de 1821 à 1841. Comme indiqué ci-dessus, ces documents ont été numérotés selon le nouveau système d'enregistrement. À chaque année, la séquence numérique repartait à zéro. Même si certains documents à l'intérieur de cette série n'ont pas survécu, les registres correspondants, dans lesquels sont inscrits les détails concernant chaque dossier, constituent une mine d'informations qui se rapportent, non seulement à des questions très précises, mais aussi aux activités gouvernementales en général. Ils fournissent aussi des indices indispensables pour retracer les documents transférés dans d'autres bureaux.
Les registres et les index sont disponibles sur les bobines de microfilm C-10801 à C-10809. Les dossiers de correspondance numérotés sont disponibles sur les bobines suivantes : les bobines C-13550 à C-13573 et C-15723 à C-15757 pour les années 1821 à 1844 et les bobines H-2350 à H-2517 pour les années 1844 à 1867. Les rapports et les comptes se trouvent sur les bobines H-2517 et H-2518.
Les documents de la collection sont tantôt en anglais, tantôt en français.
Permanent Link http://heritage.canadiana.ca/view/oocihm.lac_mikan_125581