Department of Indian Affairs, Headquarters central registry system :registers, indices and indexed registers

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Document Record

Creator
Canada. Dept. of Indian Affairs.
Title
Department of Indian Affairs, Headquarters central registry system :registers, indices and indexed registers
Ministère des Affaires indiennes, système central de gestion des dossiers de l’administration centrale : Registres, fichiers et registres indexés
Identifier
MIKAN: 133557
Reels/Bobines: C-9010 to C-9060, C-10485A, C-10486 to C-10520, C-10522, C-10710 to C-10759, C-10909 to C-10970, C-11064 to C-11100
Archival Reference/Référence Archivistique: RG 10 B 3 g, R216-243-4-E, R216-243-4-F
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Subject
Government
Indigenous history
Atlantic Canada
Western Canada
Gouvernement
Histoire autochtone
Canada atlantique
L'Ouest canadien
Document source
Library and Archives Canada / Bibliothèque et Archives Canada
Notes
1872/1962
Language
English
Description
In 1755, the British Crown established the British Indian Department, and responsibility for Indian Affairs rested on the Superintendents of Indian Affairs from 1755 to 1841. After 1843, the Governors General held control of Indian Affairs, but usually delegated much of their responsibility to a series of Civil Secretaries. In 1860, the responsibility for Indian affairs was transferred from the government of Great Britain to the Province of Canada and the responsibility for Indian Affairs was given to the Crown Lands Department Commissions Responsible for Indian Affairs. The responsibility for Indian Affairs rested with various government departments between 1873 and 1966. The Minister of the Interior also held the position of Superintendent General of Indian Affairs after the Indian Affairs Department was established in 1880. From 1950 to 1965, the Indian Affairs portfolio was carried by the Minister of Citizenship and Immigration. In October 1966, the Department of Indian Affairs and Northern Development was created. On June 13, 2011 the department was changed to Aboriginal Affairs and Northern Development Canada. In 2015 it was renamed Indigenous and Northern Affairs Canada (INAC) and in 2017 it changed to Crown-Indigenous Relations and Northern Affairs Canada.
This collection consists of letter registers, indices and indexed registers to incoming correspondence from both eastern and western Canada of the central registry system. In common with many federal agencies in the late 19th and early 20th centuries, the Department of Indian Affairs headquarters central record filing system was based upon the process of registration. Incoming letters to the Department were registered upon receipt before being placed on a file. The registers record the date of the incoming letter, the date of its receipt, name of correspondent, a brief précis of the subject, and an indication of action taken and the number of the file to which the letter was consigned. The registers constituted important tools for the departmental recordkeepers in locating and retrieving filed documents. In effect, the registers provide a record of incoming letters put on file in the Red, Black, and succeeding file series up to 1962. They are especially useful today in reconstructing the contents of files which have been destroyed.
Some of the material in this collection has not been microfilmed, and is not presented here.
En 1755, la Couronne britannique a établi un département britannique des Affaires indiennes et, entre 1755 et 1841, la responsabilité des affaires indiennes relevait des surintendants des Affaires indiennes. À compter de 1843, les affaires indiennes étaient placées sous l’autorité des gouverneurs généraux qui déléguaient souvent une grande partie de leurs responsabilités à des secrétaires civils. En 1860, la responsabilité des affaires indiennes passa du gouvernement de la Grande-Bretagne à la province du Canada où des commissions du ministère des Terres de la Couronne en assumèrent la responsabilité. Entre 1873 et 1966, la responsabilité des affaires indiennes releva de divers ministères. Après la création du ministère des Affaires indiennes en 1880, le ministre de l’Intérieur occupait également le poste de surintendant général des Affaires indiennes. De 1950 à 1965, le portefeuille des Affaires indiennes relevait du ministre de la Citoyenneté et de l’Immigration. En octobre 1966, le ministère des Affaires indiennes et du Nord canadien fut créé. Le 13 juin 2011, le ministère est devenu Affaires autochtones et Développement du Nord Canada. En 2015, il a été rebaptisé Affaires autochtones et du Nord Canada (AINC) et en 2017, il est devenu Relations Couronne-Autochtones et Affaires du Nord Canada.
Cette collection est constituée de registres de lettres, de fichiers et de registres indexés pour la correspondance reçue par le système central de gestion des dossiers en provenance tant de l’Est que de l’Ouest du Canada. Comme pour plusieurs autres organismes fédéraux à la fin du XIXe siècle et au début du XXe siècle, le système de gestion des dossiers de l’administration centrale du ministère des Affaires indiennes se fondait sur le processus de l’enregistrement. Le courrier reçu par le Ministère était consigné au moment de sa réception avant d’être placé dans un dossier. Les registres indiquent la date d’envoi de la lettre reçue, sa date de réception, le nom de l’expéditeur, un bref résumé du sujet, une indication des mesures de suivi et le numéro du dossier auquel la lettre a été consignée. Ces registres constituent des outils importants pour les archivistes du Ministère lorsqu’ils veulent retrouver et consulter des documents classés. En fait, les registres constituent un inventaire des lettres reçues et classées dans les séries Rouge et Noire, ainsi que dans d’autres séries subséquentes jusqu’en 1962. Ces registres sont particulièrement utiles de nos jours pour reconstituer le contenu des dossiers ayant été détruits.
Certains documents de cette collection n’ont pas été microfilmés et, par conséquent, ne sont pas disponibles ici.
URL
https://heritage.canadiana.ca/view/oocihm.lac_mikan_133557