Homestead grant registers

Available reels: 9

Document Record
Title Homestead grant registers
Registres des concessions de lots de colonisation
Identifier lac_mikan_134032
164292
RG 15 D III 1
R190-0-3-E
RG 15
RG 48 M 912031
RG 92 M 90132
Government
Genealogy
Immigration
Document source Library and Archives Canada / Bibliothèque et Archives Canada
Language English
Description The Minister of the Interior was a cabinet post responsible for federal land management, Indian affairs and natural resources extraction. Created in 1873 to replace the Secretary of State for the Provinces, it was itself replaced by two ministries in 1936: the Minister of Indian Affairs and Northern Development, and the Minister of Mines and Technical Surveys (now the Minister of Natural Resources).
This collection consists of homestead grant registers, containing single line entries of each application for a homestead giving the homestead number, date of application, date of grant, name, land description, area (acreage), fee, application number, district number, list number and remarks. The early books also contain reference to the date of first occupancy, the expiry of term, folio general register, and patent reference number.
Le ministre de l’Intérieur désignait le ministre du Cabinet responsable de l’administration des terres de la Couronne, des affaires indiennes et de l’exploitation des ressources naturelles. Créé en 1873 pour remplacer le poste de secrétaire d’État pour les provinces, ce poste fut lui-même remplacé en 1936 par deux ministères : le ministère des Affaires indiennes et du Nord canadien et le ministère des Mines et des Relevés techniques (aujourd’hui le ministère des Ressources naturelles). Depuis 2003, ce poste relève du ministre de la Sécurité publique.
Cette collection est composée de registres de concessions de lots de colonisation contenant des entrées d’une seule ligne pour chaque demande de lot de colonisation, lesquelles indiquent le numéro du lot de colonisation, la date de la demande, la date de la concession, le nom, la description du lot, la surface (en acres), les frais, le numéro de la demande, le numéro du district, le numéro de liste et les observations. Les registres plus anciens contiennent aussi des références relatives à la date de la première occupation, l’expiration de la période de validité, le registre général des folios et le numéro de référence des patentes.
Permanent Link http://heritage.canadiana.ca/view/oocihm.lac_mikan_134032