Auditor General of Canada : Audit Office

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Document Record

Creator
Canada. Auditor General of Canada.
Title
Auditor General of Canada : Audit Office
Vérificateur général du Canada : Bureau de la vérification
Identifier
MIKAN: 136260
Reels/Bobines: T-2278 to T-2290
Archival Reference/Référence Archivistique: RG 58 B 2, R711-32-1-E, R711-32-1-F
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Subject
Government
Correspondence
Railroad
Gouvernement
Correspondance
Chemins de fer
Document source
Library and Archives Canada / Bibliothèque et Archives Canada
Notes
1855/1882
Language
English
Description
The Office of the Auditor General of Canada was established in 1878 to audit the accounts of the federal government's departments, agencies and many of its Crown Corporations. Before 1878, an officer of the Department of Finance, namely the Minister of Finance, had fulfilled this role. The auditor general is independent of the government and reports results of annual examinations of government financial statements to the House of Commons, which are then contained in the Public Accounts of Canada. The office also conducts comprehensive audits of individual departments and agencies or specific programs, and government-wide issues such as management of human resources, contracting and the use of computers. Auditors general are appointed by the governor general in council for 10 year terms during good behaviour. However, removal of an auditor general requires the approval of both the House of Commons and Senate. Auditors general can only serve one term and cannot be reappointed to the position.
This collection consists of letterbooks which contain three types of correspondence. The first consists of loose incoming correspondence relating to the audit of public accounts. This includes letters addressed to John Langton in his role as Secretary of the Treasury Board and to J.M. Courtney, Deputy Minister of Finance. The second type of correspondence is that of the Auditor, John Langton, from his appointment in 1855 until his retirement and the subsequent re-organization of the Audit Office in 1878. Also included in one letterbook is the correspondence between the Auditor and the Inspector General and the Minister of Finance for the period between 1856 to 1864. The third type of correspondence consists of letterbooks containing outgoing correspondence between the Office and government agents in New Brunswick, Nova Scotia, Manitoba, and British Columbia. One letterbook primarily consists of the payments, accounts, and expenditures of the Intercolonial Railway as well as the survey, between 1875 to 1881, which preceded the construction of the Canadian Pacific Railway.
Le poste de vérificateur général du Canada fut créé en 1878 pour la vérification des comptes des ministères et organismes du gouvernement du Canada, ainsi que de plusieurs de ses sociétés d'État. Avant 1878, ce poste était occupé par un fonctionnaire du ministère des Finances, à savoir le ministre des Finances. Le vérificateur général est indépendant du gouvernement. Il soumet annuellement son rapport sur la vérification des états financiers du gouvernement à la Chambre des communes, puis les résultats sont insérés dans les Comptes publics du Canada. Le vérificateur général est aussi appelé à mener des audits complets des ministères et organismes individuels, ou de programmes spécifiques, ainsi que des domaines qui touchent l'ensemble du gouvernement telles la gestion des ressources humaines, les contrats publics et l'utilisation des ordinateurs. Le vérificateur général est nommé par le gouverneur général en conseil pour un mandat de 10 ans. La destitution d'un vérificateur général requiert cependant l'approbation tant de la Chambre des communes que du Sénat. Les auditeurs généraux ne peuvent remplir qu'un seul mandat et ne peuvent assumer cette fonction une seconde fois.
Cette collection regroupe des registres de lettres contenant trois types de correspondance. Le premier, constitué de lettres détachées et expédiées au Bureau, concerne la vérification des comptes publics. Ces lettres sont adressées, entre autres, à John Langton, secrétaire du Conseil du Trésor, et à J.M. Courtney, sous-ministre des Finances. Le deuxième type de correspondance comprend des lettres envoyées par le vérificateur John Langton depuis sa nomination en 1855 jusqu'à sa retraite et la réorganisation subséquente du Bureau de vérification en 1878. Dans l'un de ces registres, on trouve aussi la correspondance échangée entre le vérificateur et l'inspecteur général, ainsi que le ministre des Finances au cours des années 1856 à 1864. Le troisième type de correspondance est constitué de registres de lettres comprenant de la correspondance envoyée par le Bureau à des agents du gouvernement en poste au Nouveau-Brunswick, en Nouvelle-Écosse, au Manitoba et en Colombie-Britannique. L'un de ces registres contient essentiellement les paiements, les comptes et les dépenses encourues par le chemin de fer Intercolonial, ainsi qu'un sondage réalisé entre 1875 et 1881, soit avant la construction du chemin de fer du Canadien Pacifique.
Aucun instrument de recherche n'a été trouvé au début des bobines de microfilm.
URL
https://heritage.canadiana.ca/view/oocihm.lac_mikan_136260