Executive Council Office for the Province of Upper Canada : Index to grants, deeds, leases and licences of occupation unclaimed or impounded in the Executive Council Office

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Document Record

Title
Executive Council Office for the Province of Upper Canada : Index to grants, deeds, leases and licences of occupation unclaimed or impounded in the Executive Council Office
Bureau du Conseil exécutif du Haut-Canada : Index des concessions, actes notariés, baux et permis d’occupation pour des terres non réclamés ou saisis par le Bureau du Conseil exécutif
Identifier
MIKAN: 205137
Reels/Bobines: C-11961 to C-11963
Archival Reference/Référence Archivistique: RG 1 L 2, R10875-6-9-E
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Subject
Government
Law and justice
Gouvernement
Droit et justice
Document source
Library and Archives Canada / Bibliothèque et Archives Canada
Notes
1791/1848
Language
English
Description
The Executive Council of Upper Canada had a similar function to England's Cabinet, but it was not responsible to the Legislative Assembly of Upper Canada. Members of the Executive Council usually belonged to the Legislative Council, the upper house governing Upper Canada, and they were appointed, often for life. The Council's first five members were appointed in July 1792. After the War of 1812, the Executive Council was dominated by members of the Family Compact. The Council was dissolved in February 1841 when Upper Canada and Lower Canada were unified into the Province of Canada.
This collection consists of two distinct types of documents: deeds for grants and leases of land, surrendered to or impounded by the Executive Council of Upper Canada for a variety of reasons; and the technical descriptions of unclaimed grants and leases. Included within the series are schedules of impounded deeds, from 1796 to 1811, and some correspondence relating to the Land Boards and copies of petitions received, 1792-1793. Miscellaneous leases are included as well.
Although the records in this series date primarily from the Province of Upper Canada period, there are a number which date from the 1840s and 1850s and, indeed, the card index to the series shows references as recent as 1897.
Le rôle du Conseil exécutif du Haut-Canada était comparable à celui du Cabinet britannique, mais le Conseil n’était pas responsable envers l’Assemblée législative du Haut-Canada. Les membres du Conseil exécutif appartenaient généralement au Conseil législatif, la Chambre haute du Haut-Canada, et ils étaient souvent nommés à vie. Les cinq premiers membres du Conseil furent nommés en juillet 1792. Après la guerre de 1812, le Conseil exécutif fut dominé par les membres du Pacte de Famille (Family Compact). Le Conseil fut dissout en février 1841 lorsque le Haut et le Bas-Canada furent réunis pour former la Province du Canada.
Cette collection se compose de deux types distincts de documents : des actes de concession et des baux pour des terres cédées ou saisies par le Conseil exécutif du Haut-Canada pour diverses raisons, puis des descriptions techniques des concessions et des baux pour les terres non réclamées. La collection comprend, entre autres, des inventaires pour les terres saisies entre 1796 et 1811, de la correspondance relative aux bureaux fonciers et des copies des requêtes reçues en 1792 et 1793. On y trouve aussi divers baux.
Bien que la plupart des documents de cette série datent de l’époque de la province du Haut-Canada, on y trouve un certain nombre qui remontent aux années 1840 et 1850, et même l’index sur fiches qui contient des références aussi récentes que 1897.
URL
https://heritage.canadiana.ca/view/oocihm.lac_mikan_205137