Records and correspondence sent from the Postmaster General

Available reels: 101

Document Record

Title
Records and correspondence sent from the Postmaster General
Documents et correspondance envoyée par le ministre des Postes
Identifier
MIKAN: 133142
Reels/Bobines: C-1347, T-3368, T-3850 to T-3948
Archival Reference/Référence Archivistique: RG 3 B 2 1, R169-51-X-F
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Subject
Government
Gouvernement
Document source
Library and Archives Canada / Bibliothèque et Archives Canada
Notes
1851/1902
Language
English
French
Description
Mail delivery within Canada first started in 1693 when the Portuguese born Pedro da Silva was paid to deliver mail between Quebec City and Montreal. Official postal services began in 1775 and was under the control of the British Government up to 1851. It was not until 1867 when the newly formed Dominion of Canada created the Post Office Department as a federal government department headed by a Cabinet minister, the Postmaster General of Canada. The Act took effect in April 1868, providing uniform postal service throughout the new country. In October 1908, the first free rural mail delivery service was instituted in Canada. The Post Office Department was also an early pioneer of airmail delivery with the first airmail flight taking place in June 1918, carrying mail from Montreal to Toronto. The Post Office Department was rebranded as “Canada Post"in the late 1960s, even though it had not yet been separated from the government. In October 1981, the Canada Post Corporation Act came into force, abolishing the Post Office Department and creating the present day Crown corporation which provides post service, the Canada Post Corporation.
This collection consists of letterbooks containing copies of outgoing correspondence from the Office of the Deputy Postmaster General relating to all aspects of postal administration for the years 1851 to 1902. It also consists of selected letters addressed to Rawdon, Wright, Hatch and Elson Ltd., Engravers and the American Bank Note Company, both of New York City, for the engraving, printing and supply of postage stamps. These items cover the period 1851 to 1867.
Le service postal au Canada a débuté en 1693 lorsque Pedro da Silva, un natif du Portugal, fut rémunéré pour livrer le courrier entre Québec et Montréal. Le service postal officiel commença en 1775 et fut placé sous le contrôle du gouvernement britannique jusqu’en 1851. Ce n’est qu’en 1867 que le nouveau Dominion du Canada a créé le ministère des Postes, un ministère du gouvernement fédéral relevant d’un ministre du Cabinet, le ministre des Postes du Canada. L’Acte, qui entra en vigueur en avril 1868, garantissait des services postaux uniformes à travers la nouvelle nation. En octobre 1908, le premier service de livraison de courrier gratuit en milieu rural fut instauré au Canada. Le ministère des Postes fit aussi œuvre de pionnier dans le domaine du service postal par avion lorsqu’en juin 1918, on assista à la première livraison aérienne de courrier de Montréal vers Toronto. À la fin des années 1960, le ministère des Postes a été rebaptisé « Postes Canada » même si le Ministère relevait toujours du gouvernement. En octobre 1981, la Loi sur la Société canadienne des postes entra en vigueur, entraînant l’abolition du ministère des Postes et la création de la Société canadienne des postes, la société d’État actuelle chargée d’assurer le service postal.
Cette collection se compose des registres contenant les copies de la correspondance envoyée par le cabinet du sous-ministre des Postes. Cette correspondance touche tous les aspects de l’administration des postes au cours de la période de 1851 à 1902. On y trouve aussi quelques lettres adressées à deux entreprises de New York, la firme de graveurs Rawdon, Wright, Hatch and Elson Ltd. et l’American Bank Note Company, lesquelles se rapportent à la gravure, à l’impression et à la livraison de timbres-poste. Ces pièces couvrent la période de 1851 à 1867.
URL
https://heritage.canadiana.ca/view/oocihm.lac_mikan_133142