Privy Council Office : Cabinet conclusions
Available reels: 7
Document Record
- Creator
- Canada. Privy Council Office.
- Title
-
Privy Council Office : Cabinet conclusions
Bureau du Conseil privé : Conclusions du Cabinet - Identifier
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MIKAN: 133170
Reels/Bobines: T-2364 to T-2369, T-12184 to T-12185
Archival Reference/Référence Archivistique: RG 2 A 5 a, R165-93-5-E, R165-93-5-F
oocihm.lac_mikan_133170
lac_mikan_133170 - Subject
-
Government
Politics and politicians
Gouvernement
Politique et politiciens - Document source
- Library and Archives Canada / Bibliothèque et Archives Canada
- Notes
- 1944/1976
- Language
-
English
French - Description
-
The Privy Council Office (PCO) is the secretariat of the federal cabinet, providing officially non-partisan advice and support to the Prime Minister and cabinet. It also provides leadership, coordination, and support to government departments and agencies. Led by the Clerk of the Privy Council, the PCO helps the government implement its vision, and respond effectively and quickly to issues facing the government and the country. The PCO should not be confused with the Prime Minister's Office (PMO), which provides partisan advice. Thus, the PCO serves as the policy oriented but politically sensitive advisory unit to the Prime Minister, while the PMO is politically oriented but policy sensitive.
This collection consists of summary minutes of Cabinet meetings. In 1944, Arnold Heeney (1902 - 1970), who was was Clerk of the Privy Council and Secretary to the Cabinet during the Second World War and was considered to be the most important civil servant of the time, suggested that, in addition to maintaining minutes of the Cabinet War Committee, a record would be kept of the conclusions or decisions taken by the full Cabinet. Summary minutes were kept of the meetings and used to prepare the decisions, but they were not approved, being simply memoranda of the discussion. Although the "conclusions" do not provide a verbatim account, they constitute the only official record of the discussion at the Cabinet meetings.
The records are organized by date and meeting number. An agenda is included with each meeting which identifies the location, date, time and names of those present at the meeting. It also lists the items discussed.
There appears to be no finding aid at the start of the microfilm reels.
Le Bureau du Conseil privé (BCP), qui constitue le secrétariat du Cabinet fédéral, offre de manière officielle et non partisane des conseils et du soutien au Premier ministre et au cabinet. Il offre aussi des services de leadership, de coordination et de soutien aux ministères et aux organismes gouvernementaux. Sous la direction du greffier du Conseil privé, le BCP aide le gouvernement à réaliser sa vision et à donner suite avec efficacité et rapidité aux enjeux avec lesquels le gouvernement et la nation doivent composer. Il ne faut pas confondre le BCP et le bureau du Premier ministre (BPM) qui prodigue des conseils partisans. Ainsi, le BCP assume le rôle d'un appareil consultatif axé sur les politiques du Premier ministre tout en demeurant sensible sur le plan politique, alors que le BPM est axé sur la politique gouvernementale, mais demeure sensible à l'élaboration des politiques.
Cette collection renferme des procès-verbaux sommaires des réunions du Cabinet. En 1944, Arnold Heeney (1902-1970), le greffier du Conseil privé et le secrétaire du Cabinet durant la Deuxième Guerre mondiale, était considéré comme étant l'un des plus importants fonctionnaires de l'époque. Il a recommandé la conservation, non plus seulement des procès-verbaux du Comité de guerre du Cabinet, mais aussi des conclusions et des décisions de tout le Cabinet. Les procès-verbaux sommaires des réunions, qui étaient conservés et utilisés pour préparer les décisions, n'étaient pas approuvés puisqu'ils étaient considérés comme de simples notes prises durant les discussions. Même si les « conclusions » ne sont pas des comptes rendus textuels, elles constituent les seuls documents officiels des discussions tenues lors des réunions du Cabinet.
Les documents sont classés par date et par numéro de réunion. L'ordre du jour qui accompagne chaque réunion indique le lieu, la date, l'heure et le nom des personnes présentes à la réunion, ainsi que la liste des sujets discutés.
Il ne semble pas y avoir d'instruments de recherche au début des bobines de microfilm. - URL
- https://heritage.canadiana.ca/view/oocihm.lac_mikan_133170