Department of Agriculture : Docket and letterbook registry system, general correspondence

Available reels: 42

Document Record

Title
Department of Agriculture : Docket and letterbook registry system, general correspondence
Ministère de l’Agriculture, système de classification des chemises et des registres de copies de lettres : Correspondance générale
Identifier
MIKAN: 156172
Reels/Bobines: T-4365 to T-4406
Archival Reference/Référence Archivistique: RG 17 A I 1
oocihm.lac_mikan_156172
lac_mikan_156172
Subject
Government
Agriculture
Science and technology
Gouvernement
Science et technologie
Document source
Library and Archives Canada / Bibliothèque et Archives Canada
Notes
1852/1920
Language
English
Description
Originally called the Bureau of Agriculture during the pre-Confederation Province of Canada, the department was established by an Act of Parliament in 1868 to concentrate on the urgent need of the time to control livestock diseases and prevent their entry into Canada. The department, now called Agriculture and Agri-Food Canada, was and is responsible for federal policies relating to agriculture and food, including grading and inspection, seed certification, regulations on pesticides and fertilizers, market development programs, farmer assistance, scientific research and dissemination of information. In addition, the department oversees race track betting in Canada. The Dominion Chemist of the Department of Agriculture oversaw the work of the Chemistry Division. Its responsibilities included, among other matters, analyzing natural and artificial fertilizers, examining the composition and digestibility of food for domestic animals, testing soils, conducting water tests, and analyzing pesticides.
This collection consists of incoming correspondence received by the Upper and Lower Canadian Boards of Agriculture, 1852-1867 (with certain gaps) and the federal Department of Agriculture, 1867-1920. The subjects covered by this collection reflect the rich diversity of the functions of the Department of Agriculture, including such topics as archives, agriculture societies, exhibitions (local and international), experimental farms, animal, crop and food science, census records, every aspect of immigration, copyright, patents, cattle exports, quarantine, public health and some land matters. The files are fewer in number before 1865, but after that date a fairly complete series has survived.
Dans la province du Canada d’avant la Confédération, le ministère de l’Agriculture portait le nom de bureau de l’Agriculture. Ce Ministère fut créé par une loi du Parlement en 1868 afin de focaliser sur l’une des nécessités urgentes de l’époque, soit le contrôle des maladies du bétail et la prévention de leur introduction au Canada. Comme par le passé, ce Ministère, qui porte aujourd’hui le nom de Agriculture et Agroalimentaire Canada, est responsable des politiques fédérales liées à l’agriculture et à l’alimentation, notamment la classification et l’inspection, la certification des semences, la règlementation sur l’utilisation des pesticides et des engrais, les programmes de développement des marchés, l’assistance aux agriculteurs, la recherche scientifique et la diffusion de l’information. Le Ministère exerce en outre la surveillance des paris dans les hippodromes du Canada. Le chimiste du Dominion, qui relevait du ministère de l’Agriculture, était chargé de superviser le travail de la Division de la chimie. Il était responsable, entre autres, de l’analyse des fertilisants naturels et artificiels, de l’étude de la composition et de la digestibilité de la nourriture pour animaux domestiques et de l’analyse des sols, de l’eau et des pesticides.
Cette collection est constituée de la correspondance reçue par les Chambres d’agriculture du Haut et du Bas-Canada entre 1852 et 1867 (avec quelques interruptions) et par le ministère fédéral de l’Agriculture entre 1867 et 1920. Les sujets traités dans cette collection illustrent la grande diversité des fonctions au sein du ministère de l’Agriculture. Ces documents portent, entre autres, sur les archives, les associations agricoles, les expositions (locales et internationales), les fermes expérimentales, les recherches sur les animaux de ferme, les produits agricoles et l’alimentation, les recensements, tous les aspects de l’immigration, des droits d’auteur, des brevets, de l’exportation du bétail, de la quarantaine et de la santé publique, ainsi que sur certaines questions liées aux terres. Les dossiers d’avant 1865 sont moins nombreux mais, à compter de cette date, la série des dossiers est relativement complète.
Volumes: 1367-1489
3539-3944
URL
https://heritage.canadiana.ca/view/oocihm.lac_mikan_156172