Department of Indian Affairs, Headquarters central registry system : thousand series

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Document Record

Creator
Canada. Dept. of Indian Affairs.
Title
Department of Indian Affairs, Headquarters central registry system : thousand series
Programme des affaires indiennes et inuity, Système central de gestion des dossiers de l'administration centrale : Série " Thousand "
Ministère des Affaires indiennes, système central de gestion des dossiers de l’administration central : Série « Thousand »
Identifier
MIKAN: 157510
Reels/Bobines: C-9571 to C-9575, C-11544 to C-11617, C-11998 to C-12146, C-14763 to C-14818
Archival Reference/Référence Archivistique: RG 10 B 3, R216-249-5-E, R216-249-5-F
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Subject
Government
Indigenous history
Agriculture
Law and justice
Gouvernement
Histoire autochtone
Droit et justice
Document source
Library and Archives Canada / Bibliothèque et Archives Canada
Notes
1833/1970
Language
English
Description
In 1755, the British Crown established the British Indian Department, and responsibility for Indian Affairs rested on the Superintendents of Indian Affairs from 1755 to 1841. After 1843, the Governors General held control of Indian Affairs, but usually delegated much of their responsibility to a series of Civil Secretaries. In 1860, the responsibility for Indian affairs was transferred from the government of Great Britain to the Province of Canada and the responsibility for Indian Affairs was given to the Crown Lands Department Commissions Responsible for Indian Affairs. The responsibility for Indian Affairs rested with various government departments between 1873 and 1966. The Minister of the Interior also held the position of Superintendent General of Indian Affairs after the Indian Affairs Department was established in 1880. From 1950 to 1965, the Indian Affairs portfolio was carried by the Minister of Citizenship and Immigration. In October 1966, the Department of Indian Affairs and Northern Development was created. On June 13, 2011 the department was changed to Aboriginal Affairs and Northern Development Canada. In 2015 it was renamed Indigenous and Northern Affairs Canada (INAC) and in 2017 it changed to Crown-Indigenous Relations and Northern Affairs Canada.
This collection consists of central registry files classified according to a modified duplex classification system (the "Thousand Series") introduced at department headquarters in 1923. In this system, file numbers are comprised of two elements - a subject block number (e.g., 29000 - Surrenders) and an agency code (e.g., 32 - Six Nations). Hence, in this example, file 29032 documents surrenders of Six Nations lands. The "Thousand Series" contains files relating to the general administration of Indian Affairs throughout Canada. Topics include enfranchisement, band loans, rights of way, mining rights, surveys and surrenders, mining, manslaughter and murder, oil and gas, soldiers settlements, timber, land applications, dyking, handicrafts, and fur farming Agricultural fairs, bridges, churches, council houses, dams, ditches and drains, gravel and sand, irrigation, the Canadian Aviation school, land leases location tickets, case files, rules and regulations, reserve surveys, waterworks and wells, wharves, water licences, debts, amalgamation and separations.
Some items were removed from the collection, and then placed back in. However, these items were not reintegrated into the files from which they came, so researchers may have to search around the microfilm reels to locate this material.
En 1755, la Couronne britannique a établi un département britannique des Affaires indiennes et, entre 1755 et 1841, la responsabilité des affaires indiennes relevait des surintendants des Affaires indiennes. À compter de 1843, les affaires indiennes étaient placées sous l’autorité des gouverneurs généraux qui déléguaient souvent une grande partie de leurs responsabilités à des secrétaires civils. En 1860, la responsabilité des affaires indiennes passa du gouvernement de la Grande-Bretagne à la province du Canada où des commissions du ministère des Terres de la Couronne en assumèrent la responsabilité. Entre 1873 et 1966, la responsabilité des affaires indiennes releva de divers ministères. Après la création du ministère des Affaires indiennes en 1880, le ministre de l’Intérieur occupait également le poste de surintendant général des Affaires indiennes. De 1950 à 1965, le portefeuille des Affaires indiennes relevait du ministre de la Citoyenneté et de l’Immigration. En octobre 1966, le ministère des Affaires indiennes et du Nord canadien fut créé. Le 13 juin 2011, le ministère est devenu Affaires autochtones et Développement du Nord Canada. En 2015, il a été rebaptisé Affaires autochtones et du Nord Canada (AINC) et en 2017, il est devenu Relations Couronne-Autochtones et Affaires du Nord Canada.
Cette collection se compose des dossiers du système central de gestion classés en fonction d’une version modifiée du système de classification duplex (la série « Thousand ») instauré au sein de l’administration centrale du Ministère en 1923. Dans ce système, les numéros de dossier comprennent deux éléments : un numéro de bloc correspondant au sujet (par exemple 29000 – Cessions) et un code correspondant à l’organisme (par exemple, 32 – Six-Nations). Ainsi, dans cet exemple, le dossier 29032 traite de la cession des terres des Six-Nations. La série « Thousand » contient des dossiers liés à l’administration générale des Affaires indiennes à travers tout le Canada. Parmi les sujets abordés, mentionnons l’émancipation, les prêts accordés aux bandes, les droits de passage, les droits d’exploitation minière, les sondages et les cessions, l’exploitation minière, les homicides involontaires et les meurtres, l’exploitation pétrolière et gazière, les établissements militaires, le bois d’œuvre, les demandes de terres, les digues, l’artisanat, les foires agricoles consacrées à la traite des fourrures, les ponts, les églises, les salles de conseil, les barrages, les fossés et les drains, le gravier et le sable, l’irrigation, l’École canadienne d’aviation, les billets de location de baux fonciers, les dossiers concernant des affaires particulières, les règles et les règlements, les études relatives aux réserves, les aqueducs et les puits, les quais, les permis d’utilisation des eaux, les dettes, les fusions et les divisions.
Certains documents ont été retirés de la collection, puis réintégrés subséquemment, mais non pas dans leurs dossiers d’origine. Les chercheurs devront donc parcourir les bobines de microfilm pour repérer ces documents.
URL
https://heritage.canadiana.ca/view/oocihm.lac_mikan_157510