Department of Indian Affairs, Headquarters central registry system : First series

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Document Record

Creator
Canada. Dept. of Indian Affairs
Title
Department of Indian Affairs, Headquarters central registry system : First series
Ministère des Affaires indiennes, Système central de gestion des dossiers de l’administration centrale : Série "First "
Identifier
157512
161921
RG 10 B 3 e iv
RG 10 B 3 e v
R-216-250-1-E
R-216-250-1-F
Government
Aboriginal
oocihm.lac_mikan_157512
lac_mikan_157512
Document source
Library and Archives Canada / Bibliothèque et Archives Canada
Language
English
Description
In 1755, the British Crown established the British Indian Department, and responsibility for Indian Affairs rested on the Superintendents of Indian Affairs from 1755 to 1841. After 1843, the Governors General held control of Indian Affairs, but usually delegated much of their responsibility to a series of Civil Secretaries. In 1860, the responsibility for Indian affairs was transferred from the government of Great Britain to the Province of Canada and the responsibility for Indian Affairs was given to the Crown Lands Department Commissions Responsible for Indian Affairs. The responsibility for Indian Affairs rested with various government departments between 1873 and 1966. The Minister of the Interior also held the position of Superintendent General of Indian Affairs after the Indian Affairs Department was established in 1880. From 1950 to 1965, the Indian Affairs portfolio was carried by the Minister of Citizenship and Immigration. In October 1966, the Department of Indian Affairs and Northern Development was created. On June 13, 2011 the department was changed to Aboriginal Affairs and Northern Development Canada. In 2015 it was renamed Indigenous and Northern Affairs Canada (INAC) and in 2017 it changed to Crown-Indigenous Relations and Northern Affairs Canada.
This collection consists of headquarters central registry files classified according to the duplex numeric filing system (the "First Series") introduced at department headquarters in 1923. In this system, file numbers are comprised of two elements - a subject block number (e.g., 62 - Membership) and an agency code (e.g., 131 - Lesser Slave Lake). Hence, in this example, file 62-131 documents membership issues in the Lesser Slave Lake Agency. Permanent volumes consist of files relating to the election of band councils, assistance to ex-pupils, horses, interest distribution, membership and leaves of absence, wildlife, natural resources, Indian claims, war service pensions and amendments to the Indian Act.
En 1755, la Couronne britannique a établi un département britannique des Affaires indiennes et, entre 1755 et 1841, la responsabilité des affaires indiennes relevait des surintendants des Affaires indiennes. À compter de 1843, les affaires indiennes étaient placées sous l’autorité des gouverneurs généraux qui déléguaient souvent une grande partie de leurs responsabilités à des secrétaires civils. En 1860, la responsabilité des affaires indiennes passa du gouvernement de la Grande-Bretagne à la province du Canada où des commissions du ministère des Terres de la Couronne en assumèrent la responsabilité. Entre 1873 et 1966, la responsabilité des affaires indiennes releva de divers ministères. Après la création du ministère des Affaires indiennes en 1880, le ministre de l’Intérieur occupait également le poste de surintendant général des Affaires indiennes. De 1950 à 1965, le portefeuille des Affaires indiennes relevait du ministre de la Citoyenneté et de l’Immigration. En octobre 1966, le ministère des Affaires indiennes et du Nord canadien fut créé. Le 13 juin 2011, le ministère est devenu Affaires autochtones et Développement du Nord Canada. En 2015, il a été rebaptisé Affaires autochtones et du Nord Canada (AINC) et en 2017, il est devenu Relations Couronne-Autochtones et Affaires du Nord Canada.
Cette collection est constituée des dossiers provenant du système central de gestion de l’administration centrale qui sont classés selon le système de classement numérique duplex (la série « First ») instauré à l’administration centrale du Ministère en 1923. Dans ce système, les numéros de dossiers comprennent deux éléments : un numéro correspondant au numéro du bloc (par exemple, 62 – Membres) et un code correspondant à l’organisme (par exemple, 131 – Petit lac des Esclaves). Ainsi, dans cet exemple, le dossier 62-131 traite des questions d’appartenance au sein de l’organisme du Petit lac des Esclaves. Les volumes permanents sont constitués de dossiers relatifs aux élections des conseils de bandes, à l’aide apportée aux anciens élèves, aux chevaux, à la répartition de l’intérêt, aux membres et aux congés, à la faune, aux ressources naturelles, aux revendications des Autochtones, aux pensions pour service en temps de guerre et aux modifications apportées à la Loi sur les Indiens.
URL
https://heritage.canadiana.ca/view/oocihm.lac_mikan_157512