Department of Indian Affairs : Shubenacadie Agency

Bobines disponibles : 10

Notice bibliographique du document

Créateur
Canada. Dept. of Indian Affairs.
Titre
Department of Indian Affairs : Shubenacadie Agency
Ministère des Affaires indiennes : Agence de Shubenacadie
Identificateur
MIKAN: 159233
Reels/Bobines: C-15129 to C-15139
Archival Reference/Référence Archivistique: RG 10 C VI, R216-602-6-E, R216-602-6-F
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Sujet
Government
Indigenous history
Atlantic Canada
Genealogy
Gouvernement
Histoire autochtone
Canada atlantique
Généalogie
Document original
Library and Archives Canada / Bibliothèque et Archives Canada
Notes
1943/1969
Langue
anglais
Description
In 1755, the British Crown established the British Indian Department, and responsibility for Indian Affairs rested on the Superintendents of Indian Affairs from 1755 to 1841. After 1843, the Governors General held control of Indian Affairs, but usually delegated much of their responsibility to a series of Civil Secretaries. In 1860, the responsibility for Indian affairs was transferred from the government of Great Britain to the Province of Canada and the responsibility for Indian Affairs was given to the Crown Lands Department Commissions Responsible for Indian Affairs. The responsibility for Indian Affairs rested with various government departments between 1873 and 1966. The Minister of the Interior also held the position of Superintendent General of Indian Affairs after the Indian Affairs Department was established in 1880. From 1950 to 1965, the Indian Affairs portfolio was carried by the Minister of Citizenship and Immigration. In October 1966, the Department of Indian Affairs and Northern Development was created. On June 13, 2011 the department was changed to Aboriginal Affairs and Northern Development Canada. In 2015 it was renamed Indigenous and Northern Affairs Canada (INAC) and in 2017 it changed to Crown-Indigenous Relations and Northern Affairs Canada.
Indian affairs in Nova Scotia between 1871 and 1942 were administered through a system of local agents. The common pattern was one in which the agent's responsibility included the entire Indian population of a county rather than designated bands and reserves. In 1942, the local administrative structure was reduced to two agencies, one for the mainland population (Shubenacadie) and one for Cape Breton (Eskasoni). In 1970, the Shubenacadie Agency was responsible for the following bands: Shubenacadie, Truro, Pictou, Annapolis Valley, Bear River, Afton, and Acadia. The Shubenacadie and the Eskasoni Agencies merged to form the Nova Scotia District office effective July 1971.
This collection consists of central registry files created and maintained by the Shubenacadie Agency.
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En 1755, la Couronne britannique a établi un département britannique des Affaires indiennes et, entre 1755 et 1841, la responsabilité des affaires indiennes relevait des surintendants des Affaires indiennes. À compter de 1843, les affaires indiennes étaient placées sous l’autorité des gouverneurs généraux qui déléguaient souvent une grande partie de leurs responsabilités à des secrétaires civils. En 1860, la responsabilité des affaires indiennes passa du gouvernement de la Grande-Bretagne à la province du Canada où des commissions du ministère des Terres de la Couronne en assumèrent la responsabilité. Entre 1873 et 1966, la responsabilité des affaires indiennes releva de divers ministères. Après la création du ministère des Affaires indiennes en 1880, le ministre de l’Intérieur occupait également le poste de surintendant général des Affaires indiennes. De 1950 à 1965, le portefeuille des Affaires indiennes relevait du ministre de la Citoyenneté et de l’Immigration. En octobre 1966, le ministère des Affaires indiennes et du Nord canadien fut créé. Le 13 juin 2011, le ministère est devenu Affaires autochtones et Développement du Nord Canada. En 2015, il a été rebaptisé Affaires autochtones et du Nord Canada (AINC) et en 2017, il est devenu Relations Couronne-Autochtones et Affaires du Nord Canada.
Entre 1871 et 1942, les affaires indiennes en Nouvelle-Écosse étaient administrées par l’entremise d’un réseau d’agents locaux. Selon la pratique courante, les agents avaient la responsabilité de toute la population autochtone résidant dans un comté plutôt que celle de quelques bandes et réserves qui leur auraient été assignées. En 1942, la structure administrative locale a été réduite à deux agences, l’une pour la population du continent (Shubenacadie) et l’autre pour le Cap-Breton (Eskasoni). En 1970, l’agence de Shubenacadie était responsable des bandes suivantes : Shubenacadie, Truro, Pictou, la vallée d’Annapolis, Bear River, Alton et l’Acadie. Les agences de Shubenacadie et d’Eskasoni ont été fusionnées pour former, à partir de juillet 1971, le bureau du district de la Nouvelle-Écosse.
Cette collection est constituée des dossiers du système central de gestion créés et conservés par l’agence de Shubenacadie.
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Volumes: 8549 : 8551
URL
https://heritage.canadiana.ca/view/oocihm.lac_mikan_159233