Canadian Government Railways
Bobines disponibles : 212
Notice bibliographique du document
- Titre
- Canadian Government Railways
- Identificateur
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MIKAN: 179706
Reels/Bobines: C-9568 to C-9570, C-11365 to C-11465, C-11678 to C-11695, C-12977 to C-12999, C-13448 to C-13486, C-13522, C-15012
Archival Reference/Référence Archivistique: RG 30 IV A l b i, R231-760-2-E
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lac_mikan_179706 - Sujet
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Government
Railroad
Correspondence
Gouvernement
Chemins de fer
Correspondance - Document original
- Library and Archives Canada / Bibliothèque et Archives Canada
- Notes
- 1868/1941
- Langue
- anglais
- Description
-
Canadian Government Railways was the descriptive name of all federally owned railways in Canada from about the 1880s until 1918, when its operations were combined with the recently nationalized Canadian Northern Railway. In the following year, the Canadian National Railway was incorporated to operate both companies. The Intercolonial Railway of Canada was organized in 1867 to fulfil a Confederation promise of linking the Maritime provinces by rail to Ontario and Québec and assuming ownership of provincially owned railways in New Brunswick and Nova Scotia. In 1879 the Intercolonial purchased the Grand Trunk Railway line from Rivière-du-Loup to Point Lévis, opposite Quebec City. Other railways that were a part of this system included the Prince Edward Island Railway, the Grand Trunk Pacific, and the Hudson Bay Railway. Although Canadian Government Railways only existed as a legal name between 1915 and 1918 before evolving into the Canadian National Railway, it was a very visible Canadian railway during World War One due to the large scale of wartime railway operation.
The title of Chief Superintendent was changed to General Manager in 1892.
This collection consists of records generated and maintained by the Office of the Chief Superintendent. These records consist of general outward correspondence for the period between 1879 to 1892.
Le Canadian Government Railways est le nom porté par l’ensemble des chemins de fer appartenant au gouvernement fédéral depuis les années 1880 jusqu’en 1918, date à laquelle leur administration a fusionné avec celle du Canadian Northern Railway nationalisé depuis peu. L’année suivante, le Canadien national a été constituée en personne morale afin d’opérer les deux sociétés. En 1867, le Chemin de fer intercolonial du Canada fut créé pour respecter l’engagement du gouvernement canadien envers les signataires de la Confédération, lequel visait à relier les provinces maritimes à l’Ontario et au Québec et à s’approprier les chemins de fer provinciaux de la Nouvelle-Écosse et du Nouveau-Brunswick. En 1879, l’Intercolonial a acheté la ligne de la Compagnie du chemin de fer du Grand Tronc qui reliait Rivière-du-Loup et la Pointe-Lévis, en face de Québec. Parmi les autres lignes de chemins de fer qui faisaient partie de ce réseau, il y avait celui de l’Île-du-Prince-Édouard, du Grand Tronc du Pacifique et du chemin de fer de la baie d’Hudson. Si, avant de devenir le Canadien national, le Canadian Government Railways n’existait qu’en tant que raison sociale entre 1915 et 1918, la présence de ce chemin de fer était très perceptible à travers le Canada durant la Première Guerre mondiale compte tenu de la grande envergure des activités ferroviaires durant la guerre.
En 1892, le titre de surintendant en chef fut remplacé par celui de directeur général (General Manager).
Cette collection se compose de documents créés et conservés par le bureau du surintendant en chef. Les documents concernés ici sont constitués de la correspondance générale expédiée au cours des années 1879 à 1892. - URL
- https://heritage.canadiana.ca/view/oocihm.lac_mikan_179706