Registry files related to the Railway Branch

Available reels: 3

Document Record

Creator
Canada. Department of Public Works
Title
Registry files related to the Railway Branch
Department of Public Works, Docket registry system : registers and indexes
Dossiers du service central relatifs à la Direction des chemins de fer
Identifier
MIKAN: 191394
Reels/Bobines: T-4241 to T-4244
Archival Reference/Référence Archivistique: RG 11 B 1 d iii
oocihm.lac_mikan_191394
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Document source
Library and Archives Canada / Bibliothèque et Archives Canada
Notes
1867/1879
Language
English
Description
The Department of Railways and Canals is a former department of the Government of Canada. It had responsibility for the construction, operation, and maintenance of federal government-owned railways, as well as the operational responsibility for canals in Canada. The department was created in 1879 by transferring several existing government operations, namely the Railway Branch of the Department of Public Works, and the operational responsibilities for canals which were administered by the government's Office of the Chief Engineer. These components were reorganized into the Railway Branch and the Canal Branch, respectively. The Railway Branch was responsible for construction, operation and maintenance to the federally owned railways, namely the Intercolonial Railway of Canada and the Prince Edward Island Railway. The branch also provided a program of financial assistance to encourage new railway construction in the country, including a planned transcontinental railway to British Columbia. Government assistance took many forms and at various times included land grants, cash subsidies, loans, debentures and the guarantee of bonds or interest. During the lifetime of the Department of Railways and Canals, not one but three trans-continental railways were constructed, and thousands of miles of new lines were laid in all regions of Canada. As for the Canal Branch, it administered Canada's canal system and undertook new construction as required. One of the most powerful departments in early Canadian governments, it was amalgamated with the Department of Marine and the Civil Aviation Branch of the Department of National Defence in 1936 to form the Department of Transport.
This collection consists of registers of letters received, 1867-1879, arranged by subject (reels T-4241 to T-4244). Also included registers of letters filed from 1867 to 1879. These registers indicate whether the Department of Public Works' clerks filed each letter. Later, the Department of Transport amended the registers to show whether each letter had been destroyed, filed on a Department of Transport file, or transferred to the National Archives of Canada.
Le ministère des Chemins de fer et Canaux est un ancien ministère du gouvernement fédéral. Il était responsable de la construction, de l’exploitation et de l’entretien des chemins de fer appartenant au gouvernement, ainsi que de l’administration des canaux à travers le Canada. La création de ce Ministère en 1879 enclencha le transfert de plusieurs secteurs gouvernementaux déjà existants, dont la Direction des chemins de fer qui relevait auparavant du ministère des Travaux publics et les responsabilités opérationnelles liées aux canaux qui relevaient du Bureau de l’ingénieur en chef du gouvernement. Ces secteurs furent réorganisés pour former deux Directions : la Direction des chemins de fer et celle des canaux respectivement. La Direction des chemins de fer était responsable de la construction, des opérations et de l’entretien des réseaux ferroviaires du gouvernement fédéral, notamment l’Intercolonial et le Chemin de fer de l’Île-du-Prince-Édouard. Cette Direction offrait également un programme d’aide financière pour encourager la construction de nouveaux chemins de fer à travers le pays, y compris le projet d’un chemin de fer transcontinental qui relierait la Colombie-Britannique au reste du pays. Cette assistance gouvernementale revêtait plusieurs formes et, à divers moments, elle pouvait inclure des concessions de terre, des subventions, des prêts, des débentures et des garanties sur des obligations ou des intérêts. Pendant toute l’existence de ce ministère des Chemins de fer et Canaux, ce n’est pas un mais trois chemins de fer transcontinentaux qui ont été construits, et des milliers de milles de nouvelles voies qui ont été posées à travers toutes les régions du Canada. Quant à la Direction des canaux, elle gérait le système des canaux du Canada et les nouveaux projets de construction lorsque requis. L’un des plus puissants ministères du gouvernement canadien à ses débuts, le ministère des Chemins de fer et Canaux a été fusionné en 1936 avec le ministère de la Marine et la Direction de l’aviation civil du ministère de la Défense nationale pour former le ministère des Transports.
Cette collection est constituée de registres de lettres reçues (1867-1879) et classées par sujets (bobines T-4241 à T-4244), ainsi que d’autres registres portant sur les lettres classées entre 1867 et 1879. Ces registres indiquent si les commis du ministère des Travaux publics ont classé chacune des lettres reçues. Plus tard, le ministère des Transports a modifié les registres pour qu’ils précisent quelles lettres ont été soit détruites, soit classées dans un dossier du ministère des Transports, soit transférées aux Archives nationales du Canada.
Volumes: 804-816
URL
https://heritage.canadiana.ca/view/oocihm.lac_mikan_191394