Land petitions and related records of the Executive Council

Available reels: 34

Document Record

Title
Land petitions and related records of the Executive Council
Lower Canada Land Petitions
Demandes de terres et archives relatives aux terres du Conseil exécutif
Identifier
MIKAN: 204929
Reels/Bobines: C-96 to C-97, C-2118A, C-2493 to C-2571, H-1155 to H-1172
Archival Reference/Référence Archivistique: RG 1 L 3 L, RG 1 L 7, RG 1 E 2, R10870-6-2-E
oocihm.lac_mikan_204929
lac_mikan_204929
Subject
Government
History of French Canada
Gouvernement
Histoire du Canada français
Document source
Library and Archives Canada / Bibliothèque et Archives Canada
Notes
1792/1842
Language
English
Description
The Executive Council of Lower Canada was an appointive body created by the Constitutional Act of 1791. Its function was to advise the Governor or his representative on the administration of the colony's public affairs. It was replaced by the Executive Council of the Province of Canada in 1841.
This collection consists of the petitions and related records accumulated and created by the Executive Council in the administration of its land disposal functions. It includes minute books and loose minutes of the Land Committee of the Executive Council and of the committee of the whole, Gaspé Land Commission proceedings, petitions for grants or leases of land, or commutation from seigneurial tenure, and miscellaneous administrative records. Although commonly referred to collectively as the "Lower Canada Land Petitions", the records in this series are more varied in nature than that name implies. They include not only the petitions themselves but also an array of administrative records concerning the management of land disposition in the Province of Lower Canada. Moreover, the petitions and other records in this series include documents which relate not only to land administration in the Lower Canada period but also to land administration under the preceding Province of Quebec regime. In addition, records in this series also document land disposition, up to and including 1791, in that part of the colony of Quebec which, after 1791, became Upper Canada.
Le Conseil exécutif du Bas-Canada est un corps politique qui a été créé par la Loi constitutionnelle de 1791. Son but était de conseiller le gouverneur ou son représentant sur l'administration des affaires publiques de la colonie. En 1841, il fut remplacé par le Conseil exécutif de la Province du Canada.
Cette collection contient des pétitions et des documents connexes créés et accumulés par le Conseil exécutif dans le cadre de ses responsabilités ayant trait à la concession des terres. Elle comprend des registres de procès-verbaux et des procès-verbaux sur feuilles volantes du Comité des terres du Conseil exécutif et du Comité plénier, des procédures de la Commission des terres de la région gaspésienne, des demandes de concessions ou de baux de terres, ou de commutation du régime seigneurial, ainsi que divers autres documents administratifs. Bien que cette collection soit communément appelée les « demandes de terres du Bas-Canada », la nature des documents de cette série est plus variée que ne le laisse croire son titre. Il ne s'agit pas uniquement des demandes de terres comme telles, mais aussi d'une variété d'autres documents administratifs concernant la gestion du système d'attribution des terres dans la province du Bas-Canada. En fait, les demandes et autres archives dans cette collection comprennent des documents qui se rapportent non seulement à l'administration des terres à l'époque du Bas-Canada, mais aussi à l'administration des terres durant le régime antérieur de la province de Québec. De plus, les documents dans cette collection fournissent des informations sur les concessions de terres accordées jusqu'en 1791 inclusivement dans la partie de la colonie du Québec qui, à compter de 1791, allait devenir le Haut Canada.
URL
https://heritage.canadiana.ca/view/oocihm.lac_mikan_204929