Militia and Defence personnel files

Available reels: 203

Document Record

Creator
Canada. Dept. of Militia and Defence.
Title
Militia and Defence personnel files
Dossiers du personnel du ministère de la Milice et de la Défense, 1870-1938
Identifier
MIKAN: 3726262
Reels/Bobines: T-17522 to T-17572, T-17574 to T-17583, T-17585 to T-17586, T-17588 to T-17605, T-17607 to T-17698, T-17701 to T-17730
Archival Reference/Référence Archivistique: RG 24 C 1 a, R112-837-2-E
oocihm.lac_mikan_3726262
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Subject
Government
Military
Genealogy
Gouvernement
Militaire
Généalogie
Document source
Library and Archives Canada / Bibliothèque et Archives Canada
Notes
1870/1938
Language
English
Description
The Department of Militia and Defence was the department responsible for Canadian military forces from 1906 to 1921, and the Minister of Militia and Defence was in charge of this department. Before this period, from 1855 to 1906, the Minister of Militia and Defence was responsible for Canadian militia units only, as the British Army was still stationed in Canada. When the British Army withdrew from Canada in 1906, the department became the overseer of all Canadian land forces. In 1921, the Royal Canadian Navy was transferred to this department, so it was renamed the Department of Militia and Defence and the Naval Service. In January 1923, the department name was changed to the Department of National Defence as a result of the prior amalgamation of Naval Services, Militia and Defence, as well as the merger of the Air Board into the department.
The records in this collection consist of personnel files created by the Department of Militia and Defence. When the Department created a central registry in 1903, it assigned a file number to each member of the permanent force and to all officers and non-commissioned officers in the Active Militia. By March 1911, there were no further numbers available, so individuals were assigned to file blocks, eg. 203 Block for Chaplains, or 518 Block for Ordnance Corps Officers. With the outbreak of World War One, file blocks were also reserved for various purposes, e.g. 602 Officers Nos. Contingents, European War. These files were maintained by the Department’s Headquarters to hold records on commissions, promotions, pay, injury or death, and any other information which would affect the status of the individual and, therefore, their relationship with the Department. As many individuals remained in one of the three services or active militia after World War One, the files were maintained and added to by the Department of National Defence after it was created in January 1923.
De 1906 à 1921, le ministère de la Milice et de la Défense était responsable des forces militaires canadiennes. Ce ministère était placé sous l’autorité d’un ministre de la Milice et de la Défense. Auparavant, soit de 1855 à 1906, le ministre de la Milice et de la Défense était uniquement responsable des unités de milice canadiennes, puisque l’armée britannique était toujours stationnée au Canada. Lorsque l’armée britannique a retiré ses forces du Canada en 1906, le ministère fut chargé de l’administration de toutes les forces terrestres du Canada. En 1921, la Marine royale canadienne passa sous la juridiction de ce ministère qui adopta alors le nom de ministère de la Milice et de la Défense et du Service naval. En janvier 1923, le ministère fut renommé ministère de la Défense nationale en raison de la fusion entre le ministère de la Milice et de la Défense et le Service naval, mais aussi de sa fusion avec le Conseil de l’Aéronautique canadien.
Les documents de cette collection se composent des dossiers du personnel créés par le ministère de la Milice et de la Défense. Lorsque le Ministère a créé le système du Service central des dossiers en 1903, il a attribué un numéro de dossier à chaque membre de la Force permanente et à chaque officier et sous-officier de la milice active. Dès mars 1911, il n’y avait plus de numéros disponibles. Les individus furent alors identifiés par des blocs de dossiers. Par exemple, le bloc 203 était réservé aux aumôniers, alors que le bloc 518 était réservé aux officiers des corps des magasins militaires. Lors du déclenchement de la Première Guerre mondiale, des blocs de dossiers furent également réservés pour diverses fins. Ainsi, le bloc 602 réfère aux numéros des officiers, aux contingents et à la guerre européenne. Ces dossiers étaient tenus par le quartier général du Ministère pour la conservation des documents relatifs aux commissions, aux promotions, à la paye, aux blessures et aux décès, ainsi qu’à toute autre information pouvant affecter le statut des individus et, par conséquent, leurs rapports avec le Ministère. Étant donné que beaucoup d’individus sont demeurés dans un des trois services ou dans la milice active après la Première Guerre mondiale, ces dossiers ont été conservés et tenus à jour par le ministère de la Défense nationale après sa création en janvier 1923.
URL
https://heritage.canadiana.ca/view/oocihm.lac_mikan_3726262