Department of Tranport : International Aviation Directorate

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Document Record

Creator
Canada. Dept. of Transport.
Title
Department of Tranport : International Aviation Directorate
Ministère des transports : Direction de l'aviation
Identifier
MIKAN: 133889
Reels/Bobines: T-6706 to T-6870
Archival Reference/Référence Archivistique: RG 12 C 5, R184-215-3-E, R184-215-3-F
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Subject
Government
Transportation
Gouvernement
Transport
Document source
Library and Archives Canada / Bibliothèque et Archives Canada
Notes
1945/1977
Language
English
Description
The Department of Transport was established in 1936 by the government of William Lyon Mackenzie King (1874 - 1950) in recognition of the changing transportation environment in Canada at the time. It merged three departments: the former Department of Railways and Canals, the Department of Marine and Fisheries, and the Civil Aviation Branch of National Defence. Today, Transport Canada (as the department is now known) is a department focused on policy and regulation rather than transportation operation. It is now responsible for aeronautics, navigation, shipping facilities, motor vehicles, ferries, railways and canals connecting provinces or connecting provinces with a foreign country.
The International Civil Aviation Organization (ICAO) is a United Nations specialized agency, created in 1944 upon the signing of the Convention on International Civil Aviation (Chicago Convention). The organization is based out of Montreal. ICAO works with the Convention’s 191 Signatory States and global industry and aviation organizations to develop international Standards and Recommended Practices (SARPs) which are then used by States when they develop their legally-binding national civil aviation regulations. The International Aviation Directorate coordinates, organizes, participates in and manages aspects of the Canadian ICAO, among other things. Canada's representatives to the ICAO were initially part of the International Aviation Branch of Transport Canada.
This collection consists of documentation accumulated by Canada's representatives as part of ICAO through the International Aviation Branch of Transport Canada. These records consist of minutes of meetings relating to ICAO's Assemblies, background documents, working papers and correspondence relating to ICAO's operations and activities including air navigation and air transport, as well as records relating to the work of various ICAO sub-committees and regional conferences.
Le ministère des Transports a été créé en 1936 par le gouvernement de William Lyon Mackenzie King (1874-1950) en raison de l’évolution du milieu des transports au Canada à l’époque. Ce Ministère est né de la fusion de trois ministères : l’ancien ministère des Chemins de fer et Canaux, le ministère de la Marine et des Pêcheries et la Direction de l’aviation civile du ministère de la Défense nationale. Le Ministère, que l’on désigne aujourd’hui sous le nom de Transports Canada, s’intéresse aux politiques et aux règlementations plutôt qu’aux opérations du transport. Il est maintenant responsable des secteurs de l’aéronautique, de la navigation, des installations portuaires, des véhicules à moteur, des traversiers, des chemins de fer et des canaux qui relient les provinces ou les provinces avec les pays étrangers.
L’Organisation de l’aviation civile internationale (OACI), une institution spécialisée des Nations-Unies, a été créée en 1944 lors de la signature de la Convention relative à l’aviation civile internationale (la Convention de Chicago). Basée à Montréal, l’organisation travaille de concert avec les 191 États signataires de la Convention, ainsi qu’avec les organisations mondiales du secteur aéronautique pour développer des normes et pratiques recommandées internationales (Standards and Recommended Practices – SARP) que les États peuvent ensuite utiliser pour élaborer des règlements nationales juridiquement contraignants pour leur propre aviation civile. La Direction de l’aviation internationale assure, entre autres, la coordination, l’organisation, la participation et la gestion des divers aspects de l’OACI du Canada. À l’origine, les représentants du Canada au sein de l’OACI étaient membres de la Division de l’aviation internationale de Transports Canada.
Cette collection est constituée de documents accumulés par les représentants canadiens faisant partie de l’OACI par l’entremise de la Division de l’aviation internationale de Transports Canada. Cette documentation contient des procès-verbaux des réunions relatives aux assemblées de l’OACI, des documents de référence, des documents de travail et de la correspondance concernant les opérations et activités de l’OACI, dont celles qui se rapportent à la navigation aérienne et au transport aérien. On y trouve aussi des documents ayant trait aux travaux des divers sous-comités et aux conférences régionales de l’OACI.
URL
https://heritage.canadiana.ca/view/oocihm.lac_mikan_133889