Department of Railways and Canals : Records related to the St. Lawrence Canals

Bobines disponibles : 49

Notice bibliographique du document

Créateur
Canada. Dept. of Railways and Canals.
Titre
Department of Railways and Canals : Records related to the St. Lawrence Canals
Ministère des Chemins de fer et Canaux : Documents relatifs aux Saint-Laurent
Identificateur
MIKAN: 134598
Reels/Bobines: T-6628 to T-6634, T-6878 to T-6921
Archival Reference/Référence Archivistique: RG 43 C V, R610-211-5-E, R610-211-5-F
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Sujet
Government
Transportation
Gouvernement
Transport
Document original
Library and Archives Canada / Bibliothèque et Archives Canada
Notes
1871/1950
Langue
anglais
Description
The Department of Railways and Canals is a former department of the Government of Canada. It had responsibility for the construction, operation, and maintenance of federal government-owned railways, as well as the operational responsibility for canals in Canada. The department was created in 1879 by transferring several existing government operations, namely the Railway Branch of the Department of Public Works, and the operational responsibilities for canals which were administered by the government's Office of the Chief Engineer. These components were reorganized into the Railway Branch and the Canal Branch, respectively. The Railway Branch was responsible for administering to the federally owned railways, namely the Intercolonial Railway of Canada and the Prince Edward Island Railway (at the time of the department's creation). The branch also provided a program of financial assistance to encourage new railway construction in the country. The Canal Branch administered Canada's canal system and undertook new construction as required. One of the most powerful departments in early Canadian governments, it was amalgamated with the Department of Marine and the Civil Aviation Branch of the Department of National Defence in 1936 to form the Department of Transport.
To overcome the hindrance to navigation presented by rapids, canals were constructed on the St. Lawrence River at various locations as early as the late eighteenth century. Following the union of the Canadas in 1841, older canals were replaced. Work on enlarging the canals was completed in 1913, and they were eventually replaced by the St. Lawrence Seaway during the 1950s.
This collection consists of records created and maintained by the Department of Railways and Canals relating to the St. Lawrence Canals.
Le ministère des Chemins de fer et Canaux est un ancien ministère du gouvernement fédéral. Il était responsable de la construction, de l’exploitation et de l’entretien des chemins de fer appartenant au gouvernement, ainsi que de l’administration des canaux à travers le Canada. La création de ce Ministère en 1879 enclencha le transfert de plusieurs secteurs gouvernementaux déjà existants, dont la Direction des chemins de fer qui relevait auparavant du ministère des Travaux publics et les responsabilités opérationnelles liées aux canaux qui relevaient du Bureau de l’ingénieur en chef du gouvernement. Ces secteurs furent réorganisés pour former deux Directions : la Direction des chemins de fer et celle des canaux respectivement. La Direction des chemins de fer était responsable de l’administration des réseaux ferroviaires du gouvernement fédéral, notamment l’Intercolonial et le Chemin de fer de l’Île-du-Prince-Édouard (au moment de la création du Ministère). Cette Direction offrait également un programme d’aide financière pour encourager la construction de nouveaux chemins de fer à travers le pays. La Direction des canaux gérait le système des canaux du Canada et les nouveaux projets de construction lorsque requis. L’un des plus puissants ministères du gouvernement canadien à ses débuts, il a été fusionné en 1936 avec le ministère de la Marine et la Direction de l’aviation civil du ministère de la Défense nationale pour former le ministère des Transports.
Pour surmonter les obstacles à la navigation causés par les rapides, des canaux ont été construits dès la fin du XVIIIe siècle à différents endroits le long du fleuve Saint-Laurent. Après l’union des deux Canadas en 1841, les plus anciens de ces canaux ont été remplacés. Les travaux d’élargissement des canaux ont été complétés en 1913 puis, durant les années 1950, ces canaux ont progressivement cédé leur place à la voie maritime du Saint-Laurent.
Créés et conservés par le ministère des Chemins de fer et Canaux, les documents de cette collection se rapportent aux canaux du fleuve Saint-Laurent.
URL
https://heritage.canadiana.ca/view/oocihm.lac_mikan_134598