Grand Trunk Pacific Railway Company : agreements

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Notice bibliographique du document

Créateur
Grand Trunk Pacific Railway Company
Titre
Grand Trunk Pacific Railway Company : agreements
Ententes
Identificateur
MIKAN: 162876
Reels/Bobines: C-2094
Archival Reference/Référence Archivistique: RG 30-I-E-I-c
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Sujet
Papers
Transportation
Papiers
Transport
Document original
Library and Archives Canada / Bibliothèque et Archives Canada
Notes
1903/1942
Langue
anglais
Description
The Grand Trunk Pacific Railway (GTPR) was a historical Canadian railway. A wholly owned subsidiary of the Grand Trunk Railway (GTR), the GTPR was constructed by the GTR using loans provided by the Government of Canada. The company was formed in 1903 with a mandate to build a rail line west from Winnipeg, Manitoba, to the Pacific coast at Prince Rupert, British Columbia. It was felt this railway would be closer to Asian markets than the Canadian Pacific Railway (CPR), which had a terminus at Vancouver, and would help defend Canadian interests in the fallout of the Alaska Boundary Dispute, as the Americans were threatening to send an occupational force into the region to quell Canadian dissent over the issue. The GTPR was completed in 1914, but did not immediately realize the traffic potential that the GTR and the federal government had hoped for, largely because the GTR did not have a coordinated marketing plan to settle people along its line, and efforts at settlement were disrupted by World War One. In early 1919, the GTR defaulted on the repayment of construction loans to the federal government, which led to the nationalization of the GTPR; it was taken over by a board of management operating under the Department of Railways and Canals while legalities were resolved. In 1920, the GTPR was put under the management of Canadian National Railways (CNR) and was completely absorbed into the CNR in 1923.
This collection consists of records created and maintained by the Grand Trunk Pacific Railway Company and is comprised of subject indexes to the collection as a whole.
Le chemin de fer du Grand Tronc Pacifique (GTP) fait partie de l'histoire canadienne. Une filiale en propriété exclusive du Grand Tronc, le GTP fut construit par le Grand Tronc grâce à des prêts du gouvernement fédéral. La compagnie fut formée en 1903 pour la construction d'une ligne de chemin de fer vers l'ouest, reliant Winnipeg, Manitoba, et Prince Rupert sur la côte du Pacifique, en Colombie-Britannique. On croyait que, plus que le chemin de fer du Canadien Pacifique (CP), dont le terminus se trouvait à Vancouver, ce chemin de fer nous rapprocherait des marchés asiatiques. On croyait aussi qu'il permettrait de défendre davantage les intérêts du Canada face aux Américains qui menaçaient d'envoyer des troupes d'occupation dans la région pour réprimer toute forme de dissidence canadienne concernant le litige frontalier de l'Alaska qui opposait alors les deux pays. Le GTP fut complété en 1914 mais le trafic n'a pas atteint, dans l'immédiat, le potentiel escompté par le Grand Tronc et le gouvernement fédéral, principalement parce que le Grand Tronc ne disposait pas d'un plan de marketing coordonné capable de favoriser la fondation de nouvelles agglomérations le long de sa ligne, et que les efforts de colonisation furent perturbés durant la Première Guerre mondiale. Au début de 1919, le Grand Tronc n'arrivait plus à rembourser les prêts consentis par le gouvernement fédéral pour la construction, ce qui entraîna la nationalisation du GTP. La compagnie fut reprise par un conseil d'administration relevant du ministère des Chemins de fer et des Canaux en attendant la résolution des problèmes. En 1920, le GTP fut placé sous la direction des chemins de fer du Canadien National (CN) avant d'être complétement absorbé par le CN en 1923.
Cette collection se compose de documents créés et préservés par la Compagnie du Grand Tronc Pacifique, ainsi que d'index thématiques pour l'ensemble de la collection.
URL
https://heritage.canadiana.ca/view/oocihm.lac_mikan_162876